مــــــــعــــمـــــاران جــــــــوان
 
قالب وبلاگ
پيوندهای روزانه

مقدمه

جالبترین و قدیمی‌ترین برج جهان با 85 متر طول و 14500 تن وزن در دوره "رنسانس" در "توسکنی" ایتالیا واقع است، ساخته شد و هر روز کجتر می‌شود. این برج هر سال 2.5 سانتیمتر به سمت زمین کج می‌شود و احتمالا تا 80 سال دیگر سقوط خواهد کرد. در آن دوره ، ثروتمندان ایتالیا و طبقه اشراف برای رقابت با یکدیگر مشهورترین هنرمندان و معماران را مأمور ساختن شاهکاری معماری می‌کردند.


تاریخ ساخت

در قرن دوازدهم ، اهالی شهر "پیزا" تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی داشته باشد که برج "سینت مارک" را تحت تأثیر قرار دهد. پس از آن که پایه‌های بنا حفر شد، معماری کار آزموده به نام "بونامو" که مسئول ساختمان این برج بود، نخستین سنگ آن را در 1174 (م.) بنا نهاد. اما پیش از آنکه ارتفاع برج به 12 متر برشد، مشخص شد که برج به میزان زیادی منحرف شده است.

در سال 1234 از معمار دیگری به نام "بناناتو" خواشته شد تا ساختمان برج را تمام کند. او چهارمین سقف بنا را به پایان رساند و آن را نیمه تمام گذارد. سپس معمار دیگری رشته کار را بدست گرفت و طبقات پنجم و ششم را تمام ، اما پایه اصلی همچنان منحرف می‌شد. تقریبا هزار سال بعد ، معماری به نام "پیزانو" ساختمان آخرین بالکن را به پایان رساند و ناقوس برج را در نزدیک مرکز ثقل نصب کرد.

در مورد برج پیزا شایع است که در سال 1173 م ، معمار معروف ایتالیایی فلورانتن بونانو/پیزانو مأمور شد تا برای کلیسای معروف شهر پیزا برجی بسازد. بدین ترتیب در سال 1350، یعنی پس از 176 سال ، ساختمان برج به ارتفاع 85 متر با تعداد 7 زنگ در بالای آن به وزن بیش 29 تن ، پایان یافت. از آن زمان تا کنون و در مدت 7.5 قرن مدام به انحراف این برج افزوده شده و در حال حاضر 445 سانتیمتر از خط اصلی خود انحراف پیدا کرده است.


ادامه مطلب
[ Sun 18 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel)

برجی فلزی واقع در «Champ de Mars» در کنار رود سن در پاریس می باشد. برج ایفل امروزه به عنوان نماد جهانی فرانسه شناخته می شود و یکی از شناخته شده ترین ساختمان ها در جهان است. بنای برج ایفل از سال‌ ۱۸۸۷ شروع و در ۳۱ مارس ‌‌۱۸۸۹ میلادی به اتمام رسید.در ابتدا برج ایفل برای نمایشگاه بین المللی به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد. در ابتدا این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و 300 نفر که در بین آنها می توان از امیل زولا، موپسان، شارل گارنیه( معمار اپرای گارنیه)و هم چنین دوما نام برد به ساخت آن شدیداًٌ اعتراض نمودند.
تا سال ۱۸۸۹ ستون یادبود واشنگتن به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می شد اما در این سال برج ایفل جاینشین آن شد. برج ایفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره برداری از برج کرایسلر در نیویورک در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می شد. این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و پنجمین سازه بلند فرانسه است. در سال ۲۰۰۶ ۶٬۷۱۹٬۲۰۰ نفر از این برج دیدن کردند. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از این بنا دیدن کرده اند،بنا به عنوان پر بازدید کننده ترین بنا در جهان شناخته می شود.
نام برج ایفل از نام سازنده اش گوستاو ایفل گرفته شده است.


بلندی برج ایفل بادر نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن ۳۲۵ متر می باشد و وزن تقریبی آن ۷۲۰۰ تن است. ۱۶۶۵ پله تا بالاترین نقطه برج ادامه دارند که البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه‌های میانی (به جز دو سطح) می‌باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبد دار و زرین رنگ دیده می‌شود که عمارت اینولید نام دارد که مقبره ناپلئون آنجاست.


[ Sun 18 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]

استادیوم آشیانه پرنده پکن

استادیوم ملی پکن توسط معماران سوئیسی DE MEURON و HERZOQ طراحی شده است. و طبق برنامه ریزی از قبل تعیین شده در پایان سال ۲۰۰۷ به پایان رسید.این پروژه به علت بهره گیری از ایده های خلاقانه و نوآور در طراحی سازه و پوسته معماری مورد توجه معماران و متقدین هنری بوده است.استادیوم ملی پکن (آشیانه پرنده) نمونه ای برجسته از کاربرد علم زیست سنجی (ارگانیک شکلی) BIOMETRIC در معماری مدرن به شمار می آید.


ادامه مطلب
[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
 شهر ممنوعه چین
شهر ممنوعه (چینی: 紫禁城 ، پین‌یین: Zǐjinchéng) شهری قدیمی در منطقه پکن، پایتخت کشور چین است و یکی از مهمترین دیدنیهای تاریخی این کشور بشمار می‌آید.

شهر ممنوعه به روایتی وسیع ترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در جهان بشمار می‌رود.

احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور ” جو دی ” دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز گردید و ظرف ۱۴ سال ساخته شد. تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ (قریب ۵۰۰ سال) جمعا ۲۴ امپراتور در این شهر ممنوعه اقامت کرده و بر چین فرمان رانده اند. از سال ۱۹۲۴ بازدید از این مجموعه به عنوان کاخ موزه برای عموم آزاد گردید و ممنوعه بودن آن پایان پذیرفت. این اثر نادر با ساختگاهی (سایت) مستطیل شکل مساحتی حدود ۷۲ هکتار را در برمی گیرد.۹۶۱ متر طول در امتداد شمال به جنوب و ۷۵۳ متر عرض در امتداد شرق به غرب. دیواری با ارتفاع ۱۰ متر و خندقی با عرض ۵۲ متر دورتا دور مجموعه را فراگرفته است.دیوار در هر ضلع خود یک دروازه را جای داده است.بر روی ضلع جنوبی دروازه نیمروز ( Meridian Gate ) و بر روی ضلع شمالی دروازه نیروی ایزدی ( Gate of Divine Might ) قرار دارد.


دیوار ها ضخیم هستند و طوری طراحی شده اند که در برابر آتش توپخانه آن زمان مقاومت کنند. شهر ممنوعه کاملا طبق نظام تشریفاتی سلسله‌های فئودالی و اصول طبقاتی ساخته شده است . طرح کلی، وسعت ،شیوه معماری ، رنگ و تزیینات همه نمایانگر امتیاز خاندان سلطنتی و سلسله مراتب اشرافی است. سه قصر این مجموعه یعنی قصر تای حه ،قصر جون حه و قصر بایو حه که توجه را بیشتر جلب می‌کنند، محل اعمال قدرت امپراتوری امپرتوران و بر پایی مراسم پرشکوه بوده است. قصر تای حه ،مرکز تمامی شهر ممنوعه و تخت سلطنتی طلایی رنگ امپراتور در این قصر دیده می‌شود. این قصر دارای مجلل ترین معماری در شهر ممنوعه است. این قصر در شمال میدان بر سکوی مرمری سفید رنگی به مساحت۳۰ هزار متر مربع و بلندای ۸ متر ساخته شده است. ارتفاع آن۴۰ متر است که به لحاظ ارتفاع ، بلند ترین بنای شهر ممنوعه است.

در فرهنگ چین ، اژدها نماینده قدرت امپراتوری است و امپراتور “پسر آسمانی ” اژدهای حقیقی” نامیده می‌شود. درون قصر تای حه در بالا و پایین با حدود ۱۳ هزار شکل اژدها تزیین شده است .
تعداد قصرها و اتاقها در شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می‌گویند جمعا ۵/۹۹۹۹ اتاق در آن وجود دارد. به اعتقاد پیشنیان چینی، اقامتگاه امپراتوران آسمانی دارای ۱۰ هزار اتاق است و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی دانسته می‌شدند باید خویشتندار بوده و نمی بایست از شمار اتاقهای امپراتور آسمانی تجاوز می‌کردند. از این رو شمار اتاق های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر ازشمار اتاقهای کاخ آسمانی است. ( آن نیم اتاق ظاهرا تنها یک راه پله را در بر می‌گیرد) معماری مجموعه شهر ممنوعه تبلور نگرش و درایت مردم چین است.مجموعه از نیارش بناها گرفته تا آمود هر یک از اتاقها و دیوارها ، سرشار از اندیشه‌های عجیب و غریب است. مثلا سکوی سفید رنگ قصر تای حه، این قصر را پر جلال تر کرده و در ضمن از نفود رطوبت به قصر جلوگیری می‌کند . برای زهکشی این سکو که در سه اشکوب است ،از بیش از یک هزار مجسمه سر اژدها استفاده شده وهنگام بارش باران آب زهکشی شده از دهان اژدها ها فوران می‌کند .و از آنجا که ابنیه مجموعه شهر ممنوعه چوبی است ،این امر ظاهرا در پیشگیری از آتش سوزی موثر بوده است . در میان حیاط این شهر جمعا ۳۰۸ ظرف مسی بزرگ برای ذخیره آب دیده می‌شود که در طول تمام سال برای پیشگیری از آتش سوزی بکار می‌رفته . درزمستان زیر این ظرف ها آتش روشن می‌کردند تا آبهای داخل آن یخ نبندد. طبق یادداشت های تاریخی ،در سلسله مینگ ۱۰۰ هزار صنعتگر و یک میلیون کارگر در ساخت این مجموعه عظیم باستانی شرکت داشته اند. مصالح ساختمانی مصرفی از سراسرکشور حتی استان یونن در فاصله چند هزار کیلومتری تهیه شده است . اشیا و کشفیات گرانمایه‌ای درشهر ممنوعه شده و شمار آن جمعا به یک میلیون می‌رسد و یک ششم شمار کل کشفیات چین را شامل می‌شود.

[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
برج استانکینو مسکو Moscow Tower
این برج بعد از برج CN کانادا بلندترین برج مخابراتی جهان بشمار می رود. سازه این برج در ارتفاع ۳۳۷ متری واقع شده قطر شفت این برج در قطورترین قسمت خود برابر ۱۸ متر ودر کوچکترین مقطع برابر ۲/۸ متر می باشد .سازه این برج براساس تندبادهایی با سرعت KM/H 155 کیلو متر بر ساعت طراحی گردیدو نهایتاً درسال ۱۹۶۷ به بهره برداری رسید.

[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
تصویر هوایی از برج میلاد

ساختمان رأس برج میلاد مجموعه‌ای از ۱۲ طبقه با کاربردهای مختلف در طبقات است. این ساختمان پس از اجرای بدنه اصلی برج تا تراز ۳۱۵+ ساخته و در بالای بدنه اصلی نصب می‌شود. قسمت مرکزی سازه رأس برج بتنی است که قبلاً در امتداد بدنه اصلی برج و از تراز ۲۴۷+ تا ۳۱۵+ اجرا شده‌است.

مشخصات معماری و کاربردی سازه رأس برج میلاد

سه طبقه تأسیساتی به ترتیب در ترازهای مختلف وجود دارد که مساحت هر طبقه ۷۰ متر مربع است. سازه فلزی رأس مشخصاتی به شرح ذیل را داراست:
به‌طور کلی سازه رأس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی و قسمت فوقانی تقسیم می‌شود.
این برج از ۳ قسمت تشکیل شده‌است : لابی ، شفت ، سازه راس که لابی تشکیل شده‌است از ۷ طبقه و شفت در هر ۱۲ متر یک طبقه برای کارهای خدماتی و دسترسی برای کارهای محافظت و سازه راس از ۱۳ طبقه تشکیل شده ‌است.


مشخصات فنی
این برج سازه‌ای است بتنی با کاربردهای متنوع، ۴۳۵ متر از سطح زمینهای مجاور ارتفاع دارد که ۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج است.
وزن برج میلاد ۱۶۱٬۰۰۰ تُن و زیربنای آن ۵٫۵ برابر یک زمین فوتبال است.

پایهٔ اصلی برج بتن آرمه است. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین‌طبیعی با مقطع حجره‌ای (سلولار) است. حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شده‌است. این بدنه شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله‌است.

درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته‌است. باله در تراز صفر برج به‌صورت ذوزنقه در چهار طرف قرار دارد و تا ارتفاع ۲۴۰ متری به‌صورت هرمی شکل کاهش مقطع دارد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر ادامه می‌یابد. از تراز ۲۴۵ تا ۳۱۵ متر سازه رأس برج قرار دارد.


امکانات ویژه برج

* بالابرها: برج دارای شش بالابر (آسانسور) اصلی خواهد بود که به‌صورت زیر تفکیک می‌شود:

* بالابر میهمان ۲دستگاه
* بالابر خدماتی ۱ دستگاه
* بالابر خدماتی و تلویزیونی و مخابراتی ۱ دستگاه
* بالابر رستورانِ گردان ۱ دستگاه
* بالابر گنبد آسمان ۱ دستگاه
* علاوه بر اینها یک بالابر بین طبقات رأس حرکت خواهد کرد.

* رستوران گردان
* محیطهای رو باز و سر بسته برای بازدید از شهر
* نمایشگاه دفاع مقدس در سرسرا (لابی)
* امکانات ویژهٔ مخابراتی
* امکانات ویژهٔ تلویزیونی
* دکل مخابراتی با آنتهای متفاوت
* کافه‌تریا در رأس
* نگارخانهٔ آزاد هنری
* امکانات فروشگاهی در سرسرا
* فضاهای خدماتی
آغاز پروژه ۱۳۷۶ 
اتمام پروژه ۱۳۸۶
بازگشایی ۱۶ مهر ۱۳۸۷ (بهره‌برداری آزمایشی)
کاربری توریستی، تجاری و مخابراتی
ارتفاع تا نوک آنتن ۴۳۵ متر
معمار محمدرضا حافظی
پیمانکار شرکت یادمان سازه
مدیر شهرداری تهران
بودجه ساخت ۲۳۰ میلیارد تومان
[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
معماری ارگانیک
 

 عماری ارگانیک فلسفه معماری است که هارمونی را میان مسکن انسان و جهان طبیعی ترویج می دهد، به وسیله طرحی که کاملا مخلوط و موافق با سایتش نزدیک می شود که ساختمان ها ، مبلمان و محیط ها بخشی از ترکیب متحد وابسته به یکدیگر شده اند .معماران Imre makovecz , Hundertr wasser , Bruno zevi , rudulf steiner , bruce goff , Louis Sullivan , frank liyod wright , antoni gaudi , gustav stickly و غالب اخیر anton alberts و laurie backer همه در کارشان در معماری ارگانیک مشهور هستند

 مچنین معماری ارگانیک به همه طبیعت از مراحل طراحی فرانک لوید رایت ترجمه شده است. متریال ها، اشکال عمده و ترتیب اصلی مطالب مهم ادامه پیدا می کنند که خودشان را به عنوان یک چیز کلی در سراسر ساختمان تکرار کنند

ایده معماری ارگانیک فقط به لفظ ارتباط ساختمان با محیط های طبیعی اشاره نمی کند، بلکه چگونگی طراحی ساختمان ها تفکر دقیقی هست درباره اینکه آیا اینها ارگانیسم یکپارچه ای بودند

 هندسه در سراسر ساختمان های رایت حالت و منشا مرکزی را درست می کند

 مچنین ضرورتاً معماری ارگانیک طراحی تحت اللفظی از هر جزء ساختمان است. از پنجره تا کف سازی ها، تا صندلی های شخصی، قصد دارد که فضا را پر کند

 ر چیزی که با دیگری ارتباط دارد بازتاب سیستم های مرتب همزیستی با طبیعت است .اصطلاح معماری ارگانیک به وسیله فرانک لوید رایت معمار معروف ابداع شد گرچه هیچ وقت سبک پنهانش با نوشته به صورت خوبی بند بند نشده بود

  "در نتیجه من اینجا می ایستم قبل از موعظه کردن شما برای معماری ارگانیک

 ناساندن معماری ارگانیک برای داشتن یک هدف مدرن و آموزش آن بسیار نیازمند است، اگر ما اکنون برای دیدن کل زندگی هستیم و پذیرایی کل زندگی، نگه داشتن سنت های ضروری برای یک سنت عام ( مهم ) ،همچنین گرامی نداشتن هیچ شکل متعصبانه که برای ما در گذشته حال و آینده پا برجا مانده است. اما در عوض تمجید از قوانین ساده عقل سلیم یا حس فوق العاده ای که شما ترجیح می دهید از راه عناصر طبیعی تعیین کنید." فرانک لوید رایت ، معمار ارگانیک ، سال 1939

 ئوریسین ، دیوید پیرسون لیستی از قوانین درباره طراحی معماری ارگانیک پیشنهاد کرد که به عنوان gaia charter برای طراحی و معماری ارگانیک شناخته شده است که می گوید بگزارید طراحی

  الهام گرفته از طبیعت و قابل تحمل ، شاداب نگه داشته شده از گزند و گوناگون باشد

 شکار مانند یک ارگانیسم ، از دانه درون-

 یرو جریان ها و قابل انعطاف و قابل انطباق-

ارضا کننده نیاز های اجتماعی ، مادی و معنوی -

رویاننده سایت و بی همتا -

تجلیل کننده از روح جوانی ، بازی و سورپرایز -

بیان کننده ریتم موزیک و قدرت رقص -

 ک نمونه شناخته شده از معماری ارگانیک خانه آبشار است .محل اقامتی که فرانک لوید رایت برای خانواده کافمن در روستایی در پنسیلوانیا طراحی کرده است .رایت انتخاب های بسیاری داشت تا محل خانه را در این سایت بزرگ تعیین کند اما خواست که خانه را با وجود سر و صدای شلوغ از هجوم آب و شیب سایت ، مستقیما بالاتر از آبشار و نزدیک نهر ایجاد کند . خط بندی افقی بنایی سنگی ،با پایه های جسورانه از بتون زرد رنگ ،با صخره محلی بیرون زده و محیط پوشیده از درخت ترکیب می شود

 

خانه آبشار

تاریخچه

 دگار کافمن یک تاجر موفق اهل پترزبورگ و موسس فروشگاه بزرگ کافمن بود . پسرش ، معماری را به طور خلاصه زیر نظر رایت آموخت . ادگار به وسیله رایت و پسرش ترغیب شده بود که هزینه مدل شهر رویایی اش را جزء به جزء برشمرد. وقتی کامل شد ، در فروشگاه بزرگ کافمن نشان داده شد و رایت در خانه کافمن «برجی کوچک» مهمان بود ، جایی که شاهکار شهر نورمان فرانسه به وسیله معمار معروف پترزبورگ بنوجانسن (1964-1874) ، در کلیسای شیک fox در حومه شهر را در سال 1923 برای کافمن به وجود آورد. رایت و فامیل کافمن در برج کوچک از نوشیدنیها لذت می بردند تا وقتی که رایت ، کسی که هیچ موقعیتی را برای فریفتن مشتری از دست نمی دهد ، با لحنی به ادگار گفت که بزرگتر فامیل کافمن قصد استراق سمع را دارد ، «ادگار ، این خانه لایق والدین تو نیست ...» این گفته علاقه کافمن را به چیزی شایسته تر تحریک کرد، نتیجه نهایی خانه آبشار شد .

 افمن مقداری مایملک همراه با آبشار و چندین کلبه در خارج پترزبورگ داشت . کلبه ها در کمپشان شروع به خراب شدن کردند تا جایی که اسباب باید دوباره سازی می شدند، کافمن با رایت تماس گرفت. در نوامبر 1934 رایت از Bear Run (جاده ای روستایی در یک مایلی شهریتان stewart ، استان Fayette ، پنسیلوانیا) دیدن کرد. او بررسی محیط پیرامون آبشار را خواست، که در مارس 1935 به دستش رسید . این بررسی به وسیله مهندس شرکت Fayette از Union town ، پنسیلوانیا تهیه شده بود و شامل همه تخته سنگها، درختها و توپوگرافی بود. رایت 9 ماه برای نظراتش درباره سایت وقت گرفت تا به طرحی که به سرعت اسکیس زده بود شکل بدهد، برای بررسی و تطابق با آنان در سال 1935 .پس از آن بود که کافمن برای اولین بار متوجه شد که طرح رایت برای خانه قرار است در بالای آبشار ساخته شود به جای پایین آبشار ، جایی که او فکر می کرد

طراحی و ساخت

 

طرح ساخت خانه آبشار به رایت با مشارکت Mendel Glickman و Willian Wesley peters ، کسانی که مسئول طراحی ستونهای انقلابی، که خصیصه طراحی رایت بود ، سپرده شد. در 15 اکتبر 1935 پلانهای اولیه برای تائید به کافمن فرستاده شد ، پس از دیدار مجددی که رایت از سایت کرد و برآورد هزینه را برای مشتری اش تهیه کرد . در اکتبر 1935 یک معدن سنگ قدیمی در غرب آبشار برای تهیه سنگهای مورد نیاز برای دیوارهای ساختمان باز شد . رایت در دوره ساخت فقط از سایت دیدارهای دوره ای می کرد . در عوض باب موشر (Bob Mosher) ، یکی از شاگردانش رابه عنوان نماینده ثابت در سایت ، تعیین کرد . در مارس 1936 ترسیم نهایی کار به وسیله رایت با آغاز کار در روی پله و اصل خانه بیرون آمد . کار ساخت با کشمکش بین رایت ، کافمن و پیمانکار ساختمان دچار دردسر شده بود

کافمن طراحی رایت را به وسیله فیلمی از مهندسان مشاور مرور می کرد به طوری که شک کرد که آیا رایت تجربه کافی برای استفاده از بتون مسلح را دارا است . رایت به محض دریافت خبرشان ،دلخور شد و بلافاصله از کافمن خواست تا طراحی هایش را برگرداند و نشان داد که درحال صرف نظر از پروژه است . کافمن عذرخواهی کرد و متعاقبا گزارش مهندس را در داخل دیوار سنگی خانه دفن کرد

 ر ژوئن 1936 رایت پس از بازدید از سایت ، کار با بتون برای پل را که داشت ساخته می شد ، رد کرد . برای کف سازی پایه ای ، رایت و تیمش از میله هایی به صورت وارونه با ورقه صاف استفاده کردند . برای ساخت فرم زیرین سقف فضای پایین ، پیمانکار ، والترهال ، که یک مهندس بود ، محاسبات مستقلی را ارائه داد و برای افزایش تقویت پوشش سقف طبقه اول دلیل آورد . رایت ، مانع پیمانکار شد . تا وقتی که چندین منبع توضیح دادند که این پیمانکار بوده که بی سروصدا کار تقویت را دو برابر کرد ، به عقیده دیگران این تقاضای کافمن بود که مهندسان مشاورش طراحی های تقویتی رایت را دوباره طراحی کنند و مقدار فولاد تعیین شده به وسیله رایت را مضاعف کنند . فولاد اضافی نه فقط وزنی به slab (تخته سنگ) اضافه نکرد بلکه بسیار نزدیک به یکدیگر گذاشته شد که بتون اغلب نمی توانست چنانکه باید و شاید بین فولاد را پر کند . که slab را سست کرد افزایش پیمانکار نتوانست چارچوب پایه در را در شیب ناچیز رو به بالا درست کند، تا نشست و سستی پایه را جبران کند، تا باردیگر بتون بهبود یابد و چارچوب برداشته شود . در نتیجه سستی قابل ملاحظه ای را گسترش داد. به محض فهمیدن اینکه چه کاری انجام شد ، رایت موقتا موشر را با ادگار تافل جایگزین کرد

 هندسان مشاور با موافقت کافمن برای پیمانکار ترتیب دادند که دیوار پشتیبان را در زیر تیر اصلی تکیه گاه برای تراس غربی اجرا کند . وقتی رایت در بازدید از سایت آن را فهمید، موشر را احتیاطاً از هدایت بر سنگها برکنار کرد . بعدا وقتی کافمن اعتراف کرد که چه کار کرده است رایت به او کاری را که موشر انجام داده بود، و پایه بالا نگه داشته شده در طی ماه گذشته در تست بارگذاری بدون پشتیبانی دیوار را، نشان داد

در اکتبر 1937 اصل خانه کامل شد.

هزینه

 ر زمان ساخت جمعاًَ 155000 دلار برای خانه هزینه شد . پی آمد می آید : خانه 75000 دلار ، اتمام و مبله 22000 ، خانه مهیمان ،گاراژ و اقامتگاه خدمتکاران 50000 دلار ، دستمزد معمار 8000 دلار ، با حساب تورم می شود 3/2 میلیون دلار درسال 2007

 

استفاده از خانه

از سال 1937 تا 1963 خانه آبشار ،خانه تعطیلات آخر هفته فامیل بود . در سال 1963 کافمن کوچک مایملک را به Western Pennsylvania conservancy بخشید . در سال 1964 به عنوان موزه بر روی عموم باز شد و تا ژانویه 2008 نزدیک به 5 میلیون نفر از خانه بازدید کردند . در حال حاضر هر ساله پذیرایی بیش از 120000 بازدید کننده است

سبک

 انه آبشار به عنوان یکی از بهترین شاهکارهای رایت ، به عنوان پویایی و همچنین برای یکپارپگی اش با محیط برجسته طبیعی قرار گرفته است . وسعت نبوغ رایت در اتمام هر جزء از این طرح ، تنها می تواند در این عکسها اشاره کند . این طرح ارگانیک اقامتگاه شخصی ، قصد دارد که انزوای طبیعت برای دارندگانش را داشته باشد . خانه برای ارتباطاش با سایت شناخته شده است . بر روی آبشار فعالی که در زیر خانه جاری است ساخته شده است . اجاق شومینه در اتاق نشیمن از تخته سنگهای یافته شده در سایت ترکیب شده است و به محض اینکه خانه ساخته شد ، یک گروه از تخته سنگها که در محل جا مانده بود مختصراً در میان کف اتاق نشیمن پیش امد . رایت در آغاز قصد داشت که این تخته سنگها هم سطح با کف زمین برش خواهد خورد ، اما آن ، یکی از مکانهای آفتابی مورد علاقه خانواده کافمن شد ، بنابراین آقای کافمن اصرار کرد که آن همانطور که هست بماند . همزمان با اینکه آتشدان به صورت عادی باقی ماند ، و اثر بخشیدن صخره های خشک جلو آمده از جویبار ، کف های سنگی زیاد شد

 به انضمام گسترش محیط تا کوچکترین جزئیات ، به عنوان مثال در مکان برخورد شیشه با دیوارهای سنگی فریم آهنی وجود ندارد و بلکه ، شیشه مستقیما آب بندی شده (بتونه شده) تا سنگ . راهروهایی مستقیما به پایین تا آب وجود دارد و در پلی که خانه اصلی را به ساختمان میهمان و خدمتکار ارتباط می دهد ، تخته سنگ طبیعی که آب از داخلش می چکد،به خارج باز می گرداند . اتاقهای خواب کوچک هستند ، بعضی حتی با سقف کوتاه، چه بسا برای تشویق مردم به خارج ، به طرف فضای باز اجتماعی ، سطوح و فضاهای خارج

 ویبار فعال (که کاملا از داخل و خارج خانه شنیده می شود)، سریع فرا می گیرد (احاطه می کند) ، و توده دیوارهای سنگی محلی و تراسهای پایه شده (مشابه شکلهای صخره ای در همان حوالی) می خواهند که درهارمونی باشند ، در ردیف علاقه رایت در ساختن ساختمانهایی که بیشتر ارگانیک هستند و بنابراین به نظر می رسد که بیشتر با محیطشان در تداخل باشند

 نابراین خانه آبشار در تمام خانه می تواند شنیده شود ، و نمیتواند بدون خارج رفتن دیده شود . طرح، پهنای عریض پنجره ها را به هم آمیخت و بالکنها ازواگذاری به اتاقهای اصلی ، در احساس نزدیکی با محیط ،خارج شدند

 وج تجربه بازدید از سایت پلکانی داخلی هست که از اتاق نشیمن به پایین هدایت می کند که دسترسی را به هجوم جویبار در پایین خانه مستقیما اجازه می دهد

 یدگاه های رایت از آنچه که باید باشد یک ورودی بحث شده است در اینکه : هنوز ، دری که استاد رایت مطرح کرده به عنوان در اصلی ، در یک گوشه پنهان شده ، و خیلی کوچک است . ایده رایت از نمای باشکوه برای این خانه، از پرسپکتیو تمام عکس های مشهور خانه های جمع آوری شده از پایین رود و مشاهده زاویه های مقابل از در اصلی است

 ر دامنه کوه در بالای خانه اصلی چهار گاراژ بدون سقف هست (با وجود اینکه خانواده کافمن درخواست گاراژ کرده بودند) با مسکنی برای خدمتکاران، و یک خواب میهمان . این ساختمان دور افتاده ضمیمه شده ، یک سال پس از استفاده ، از مصالحی با کیفیت مشابه و دقت در جزئیات مانند خانه اصلی ، ساخته شده است

 شکل آن فقط یک استخر کوچک است که دائما به وسیله آب طبیعی خورده شده و به رودخانه پایین لبریز می شود


[ Fri 16 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
حسین امانت (تولد ۱۳۲۱) طراح و معمار و از بهائیان کانادائی-ایرانی است. او معمار برج آزادی که نمادی از نماد «ایران مدرن» و نشان «دروازه تمدن بزرگ» در قرن بیستم است، و همچنین ساختمان‌های اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد. پس از پروژه موفقیت آمیز برج آزادی (در زمان ساخته‌شدنش برج شهیاد) و دانشگاه شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد.



امانت همچنین معمار و طراح تعدادی چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه‌، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحاتی در ساحل دریای خزر بوده‌است. او بعدها با بسط دادن کار خویش بناهایی در خارج از کشور را نیز طراحی نمود، از آن جمله، بنای سفارت ایران در شهر پکن، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.

امانت دانش‌آموخته دانشگاه تهران است.

از دیگر سازه‌های طراحی شده توسط وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر).
 و مرکز بهائی در ویرجینیا و تگزاس
ساختمان مقر بیت العدل اعظم، از ساختمانهای حول مقام اعلی، مرقد باب در حیفا
دارالتبلیغ بین‌المللی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی
محفظه آثار بهائی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی
مشرق‌الاذکار ساموآ...
[ Thu 15 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]


معماری سنتی ایران دارای مفاهیم و معانی خاص به خود است . به گونه ای که اینجانب معتقد می باشم حتی کوچکترین جزء شکل دهنده ، در یک اثر معماری دارای مفهوم و معنی خاص به خود است . از اینجا بود که تصمیم گرفتم معانی را در معماری ایرانی درک نمایم . زیرا به نظر بنده دلیل ضعف ما در سده های اخیر ، معلولی بوده ناشی از فراموشی مفاهیم ، معانی و هر آنچه که گذشتگان ما برای ما به ارث نهاده اند . و در نهایت استفادۀ فکر نشده و لجام گسیخته از فرهنگ معماری غربی .

شباهتهای محسوس
گفتار اول ( فضا )
فضا چیست ؟ درشعر و معماری چه تعریفی دارد ؟ چه روابطی را می توان بین فضای شعر و معماری بر قرار نمود ؟
تعریف ما از فضا چیست ؟ آیا فضا جایی نیست که در آن زندگی می کنیم یا جایی که در خیال خود می پرورانیم ؟
فضا خیال و خیال فضا است . هر چیزی که انسان به آن فکر می کند و یا در خیال خود می پروراند دارای فضایی است . فضا وجود مادی ندارد ولی این قابلیت را دارد که در وجود خود عناصری مادی و یا معنوی را جای دهد . انسان تنها زمانی قادر است حالتی خاص، مثلاً ناراحتی یا خوشحالی را به فردی دیگر منتقل نماید که فضایی غمگین یا شاد ایجاد کرده باشد و این فضا نیز توسط دیگران قابل درک باشد .
نور در معماری


زیبائی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقتی با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد. این مقاله به بررسی نقش نور در معماری و معماری داخلی به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش می پردازد و در خاتمه امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملاً اثر بخش باشیم.
نورو معماری

«معماری بازی هنرمندانه دقیق و خیره کننده مجمو عه ای از اجسام ساخته شده در زیر نور است. چشمهای ما برای این آفریده شده اند که فرمها را زیر نور ببینیم: این سایه و روشنها هستند که فرمها را در مقابل ما برهنه می سازند. مکعب ، مخروط ، کره ، استوانه و هرم اولین فرمهایی هستند که نور آنها را به ما عرضه می کند. تصاویر آنها ، ناب ، ملموس و صریح هستند». لوکوربوزیه
رابطة نور و معماری
«ماده ، نور خاموش شده است …
وقتی که نور دست از نور بودنش بردارد ماده می شود.
در سکوت، تمایل بودن نهفته است
بودن برای بیان چیزی
در نور نیز تمایل بودن نهفته است
بودن برای خلق کردن چیزی» لوئی کان
نور واثر آن
نور، اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. در تاریکی مطلق ، ما نه فضا را می توانیم ببینیم و نه فرم و رنگ را. اما نور تنها یک ضرورت فیزیکی نیست. بلکه ارزش روانشناختی آن یکی از مهمترین عوامل زندگی انسانی در همة زمینه هاست . موریس لاپیدوس (Morris Lapidus) می گوید «انسانها مانند پشه هستند. هر کجا نوری باشد به سمت آن هجوم می برند بدون اینکه بدانند چرا. چه بخواهیم و چه نخواهیم به سمت روشنایی می رویم. نور، ما را به خود جذب می کند ». نور همیشه علاوه بر استفادة کاربردی دارای ارزش نمادین نیز بوده است. نور جزیی از ذات زندگی بوده و در بسیاری از فرهنگ ها نور ، یا خورشید ، به عنوان منبع نور ، عنصری خدایی محسوب می شده و آن را ارج می نهاده اند.
خلاقیت در معماری

«خلاقیت چیست؟»
خلاقیت واژه ای است مبهم که ارائه تعریف دقیق از آن دشوار است. همانند هزاران واژه مهم دیگر که با ارائه تعریف فقط آنها را در یک چهارچوب سلیقه ای محدود می کنیم. اما بطور کل می توان گفت: خلاقیت یک فرایند ذهنی است، مرکب از قدرت ابتکار و انعطاف پذیری که هدف آن تولید یک محصول ارزشمند، کاربردی و نوآورانه است.
«تافلر» در کتاب موج سوم می گوید: «موج اول دوره کشاورزی است که انسان ها وابسته به زمین هستند، در موج دوم انقلاب صنعتی رخ داد و موج سوم عصر فراصنعت و فن آوری اطلاعات است و تنها فکری که در این عصر می تواند کارساز باشد خلاقیت است.

با این وجود در تصور اکثر افراد باور بر این است که با اطلاعات کافی و استدلال و تجزیه و تحلیل ماهرانه که می توان به تجربه تعبیر کرد، رسیدن به هدف نهایی دست یافتنی است و افراد با یک دید عامیانه در مورد خلاقیت استفاده از آن را در تمام عرصه های زندگی محدود به عده ای خاص که بطور ذاتی خلاق هستند، می دانند. اما امروزه دانشمندان در عین اعتقاد به فطری بودن این فرآیند بحث آموزش خلاقیت را ارجح تر دانسته و آموزش شیوه های خلاقیت و همچنین بررسی خصوصیات افراد خلاق را فراهم کننده ظهور این فرایند حیاتی می دانند. (ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)
در مقدمه بحث، خلاقیت را به فرایند ذهنی تعریف کردیم. این فرایند در ذهن یک معمار خلاق ضرورتاً دارای دو پیش نیاز خواهد بود. اول تخیل و بعد تصور. تخیل همان تصاویر و اوهامی است که معمار آزادانه و بدون قید و بند در ذهن خود برای خلق یک اثر معمارانه می پروراند. این تخیل به دلیل آزادی و رهایی زیاد، مقدمه مناسب خلاقیت معمارانه است. بدین ترتیب که معمار می تواند در تخیل خود هزاران اثر معماری را که اولین بار به ذهن خود او خطور کرده است، پدید آورد. اما تصورمعماری به مثابه تصاویر ذهنی است که معمار با راهنمایی استادش از یک اثر معماری که تا بحال ممکن است اصلاً ندیده باشد ولی آن اثر در واقعیت وجود دارد، ساخته می شود. (آنتونیادس، بوطیغای معماری، ص ۳۰)

فرم در معماری

حواس پنجگانه
براساس تقسیم بندی ادواردتی هال در کتاب بعد پنهان :
حواس انسان در دوگروه قرار می گیرد که به طور اجمال می توان بصورت زیر آنرا طبقه بندی نمود .
۱- گیرنده های فاصله :که در ارتباط با درک اشیاء دور می باشند .چمشها ،گوشها ،بینی.
۲- گیرندهای بلا فاصله: که در ارتباط درک جهانهای نزدیک- جهان لامسه به کار می رود ، تا ثیراتی که ما از طریق پوست ، غشای خارجی اعضا و ماهیچه ها دریافت می کنیم.
مشخصه بارز روند تکاملی انسان ،توسعه ونمو ((گیرنده های فاصله )) یعنی بینایی وشنوایی بوده است بدین ترتیب بشر توانایی آنرا یافته تادرهنرهایی که این دو حس را بکار می گیرند به قدری ترقی بکند که باعث تحریم واقعی سایر فنون وهنرها شود .

آب و معماری

در همه دوران تاریخی معماران ما آب را در مجموعه های خود وارد می کردند و گنجینه ای از خصوصیات فیزیکی ، مذهبی و اسطوره ای را به خدمت می گرفتند تا معماری آنان از غنای بیشتری برخوردار باشد .
چنان که می دانیم نزد ایرانیان از روز گاران بسیار کهن آب مانند آتش مقدس بوده به گواهی اوستا و همه نامه های دینی پهلوی و بسیاری از نویسندگان یونان و روم و خود همین هردوت ایرانیان آب و آتش را بزرگ می پنداشتند و می ستودند و آلودن آنها ازگناهان بزرگ به شمار می رفت آب خواه شیرین و خواه شور چه رود و چه دریا در خور ستایش و نیایش است .
آب و آتش لازم و ملزوم یکدیگر برای ادامه حیات می باشند .هر دو هم هستی بخش و هم ویرانگر هستند .
پرستشگاهان بسیار باشکوه آناهیتا (ناهید) ،ایزد نگهبان آب، در سراسر ایران زمین و خاکهای همسایه برپا بود . آبان یشت و آبان نیایش که در اوستا به جای مانده در ستایش همین ایزد است از این گذشته بسا دریای شور و رود های شیرین درنامه کهن سال یاد گردیده و ستوده شده از آنهاست وئوروکش Vouru Kaska (دریای گرگان ،خزر ) چئچست Caecasta ( دریاچه ارومیه ) کاسائویه Kasaoya (در پهلوی ، کیانسیه =دریاچه هامون = زره سیستان )، دائیتیا Daitya (در پهلوی ، روت داتیک یا وه روت =آمویه ، جیحون) و جز اینها ستایش آب نزد ایرانیان بیش از این است .

الگوهای معماری و طبیعت

بدن انسان
شکل بدن انسان،منحصر به فرد بودن آن و هویت تشکیل یافته آن از بخشهای متمایز،به انسان اولین قانون ترکیب را آموخته است:وحدت در عین گوناگونی.استفاده از بدن انسان در طراحی چه آگاهانه باشد یا نه،بخشی اساسی از تمام تمدنهای معماری،بدون توجه به دوره و زمان آنها را تشکیل می دهد.
استخوان بندی
ایده اسکلت به عنوان سازه باربر بدن،حتی در ابتدایی ترین کلبه های ساخت بشر مشاهده می شود،که با استفاده از شاخه های درختان ساخته و سپس با پوششی از پوست حیوانات و بوته های کوچک پوشانیده می شدند.نه تنها سازه چوبی قابلیت ایجاد این رابطه بین کالبد باربر و پوسته خارجی را دارد،بلکه این رابطه دوگانه از زمانی که شروع به استفاده از فولاد و بتن مسلح در مصالح ساختمانی شد معنی تازه ای یافته است.
حیوانات
استفاده از خصوصیات بدن حیوانات در بسیاری از تمدنهای بشری،این قابلیت را برای معماران ایجاد کرده است تا از تقلیدی سمبلیک برای ایجاد ارتباط بین ایده های خود و ایجاد ارزشهای جامع استفاده کنند.صفات مشخصه هر حیوان و هر کدام از اعضای بدن آنها(بال،پنجه،منقار و…) در ساخت بناها به منظور دستیابی به قدرت جادویی استفاده می شده است. از نمونه های استفاده شده فرمهای بدن حیوانات در معماری می توان از فرم دفاعی بدن لاکپشت،فرم سیال و آزاد بدن پرندگان و فرمهای محاطی حلزون نام برد.
تناسبات طلایی

ترکیب تناسب طلایی یا توالی فیبوناچی در ستاره‌ی‌ داوود توسعه یافته
هنرمندان قدیمی برای اضافه نمودن حس توازن و شکوه به یک صحنه ، مجسمه یا بنا مدتها از ترکیب تناسب طلایی استفاده کرده‌اند . ترکیب مزبور یک تناسب ریاضی بر اساس نسبت ۱/۶۱۸/۱ بوده و در اغلب مواقع در طبیعت ، مثلا در صدف‌های دریایی و الگوی دانه‌های گل آفتاب‌گردان و یا ساختار هندسی بازوهای میله‌ای کهکشانهای مارپیچی موجود در کیهان یافت می‌شود . امروزه سرنخ‌هایی از این نسبت طلایی در نانو ذرات ( شاخه‌ی نانو تکنولوژی ) بدست آمده است .
در واقع هم در عالم خرد و هم در عالم کلان این تناسب بخوبی قابل شناسایی است . به هر حال به کار بردن این نسبت در طراحی‌های دستی و رشته‌های هنری کار راحتی نمی‌باشد ، برای اینکه هرگز نمی‌توان به مرکز دوران مارپیچ رسید و این نقطه ، مرکزی نامعلوم و غیر قابل دسترس است و تا بی‌نهایت ادامه می‌یابد . به علت سهولت در ترسیم‌ها و کارهای عملی ، نسبت ۱/۶/۱ در نظر گرفته می‌شود.



اهمیت علامت در تاریخ معماری

نیاز بشر به تزئینات همان قدر قدیمی است که نیاز بشر به محافظت فیزیکی اولین نمونه های معماری بشر نیز تزئین یافته بودند. اما تزئین به معنی، زیباترساختن بنا نبوده بلکه تزئینات بیشتر در ارتباط با خود بنا و یا با اشخاص بوده اند و جنبه ی استعاره ای و نمادین داشته اند . وظیفه ی این تزئینات این بوده است که، بیان ایده ی اصلی ساختمان را به قسمتهای غیر ساختاری ساختمان نیز تعمیم دهند .
ایمان داشتن به یک نما می تواند تا جائی پیش برود که برای آن نماد قدرتها و نیروهائی را قائل شود که در عالم واقعیت فاقد آنهاست . محتوای ذهنی در اینجا اهمیتی بیش از ادراک بصری دارد .
در فرهنگ روم باستان تزئین وسیله ای است برای بدست آوردن آنچه که با سازه قابل تحصیل نبود و این فضا نبود - چنانچه در معماری مدرن هست - که نقش اصلی را بازی می کرد بلکه مطلب اصلی محتوای ذهنی بود و برای نشان دادن این مطلب استفاده از هر وسیله ای آزاد بود .

هندسه فراکتال

واژه فراکتال مشتق از واژه لاتینی فراکتوس- به معنی سنگی که به شکل نامنظم شکسته خرد شده است- در سال ۱۹۷۵ برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد. فراکتال ها شکل هایی مستند که بر خلاف شکل های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند. این شکل ها اولاً سر تاسر نامنظم اند، ثانیاً میزان بی نظمی آنها در همه مقیاسها یکسان است.
با ملاحظه اشکال موجود در طبیعت، مشخص می شود که هندسه اقلیدسی قادر به تبیین و تشریح اشکال پیچیده و ظاهراً بی نظم طبیعی نیست.
مندل بروت در سال ۱۹۷۵ اعلام کرده که ابرها به صورت کره نیستند، کوهها همانند مخروط نمی باشند، سواحل دریا دایره شکل نیستند، پوست درخت صاف نیست و صاعقه بصورت خط مستقیم حرکت نمی کند.
جسم فراکتال از دور ونزدیک یکسان دیده می شود. به تعبییر دیگر خودمتشابه است.


[ Thu 15 Jul 2010 ] [ ] [ Dani ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سخنی از:(آنتونی رابینز)

به خاطر داشته باشید که (موفقیت)جادهای است که همیشه در حال ساخت و ساز است.

لینک های مفید






Powered by WebGozar

  • دانلود
  • سه سیب